Op dinsdag 4 november organiseerden wij een lezing in het kader van 200 jaar vaarverbinding Vianen – Gorkum.
De directe reden was het feit dat 200 jaar geleden het Zederikkanaal werd gegraven.
Zederikkanaal: een omstreeks 1824 geconstrueerde vaarweg van Vianen naar Gorkum die voor een groot deel bestond uit de kanalisatie van de riviertjes de Linge en de Zederik.
Het kanaal werd ontworpen door de waterstaatkundige Jan Blanken.

Om aandacht te besteden aan dit jubileum werd Willem van der Ham uitgenodigd om hier een lezing over te geven. Willem van der Ham, woonachtig in Den Haag, is bekend in deze streek. Zijn voorouders woonden in Sluis alwaar zij sluiswachter waren.
De lezing werd gehouden in de pas gerenoveerde Korte Inloop. Over gebrek aan belangstelling was niet te klagen. Er moest zelfs een wachtlijst worden ingesteld.
Uiteindelijk waren er 60 belangstellenden.
Willem van der Ham schetste eerst een historisch overzicht van het ontstaan van vaarverbindingen in Nederland. Vooral de rol van de koopman-koning Willem de Eerste en de belangrijke rol van Jan Blanken, de eerste hoofdinspecteur van Rijkswaterstaat, werd aan de orde gesteld. Zij waren zeer belangrijk in het laten ontstaan van nieuwe waterwegen.
Ook werd besproken dat de Nederlandse rivieren in de loop van de 17e en 18e eeuw steeds slechter bevaarbaar waren. Met als gevolg steeds meer dijkdoorbraken. Met name in strenge winters als er ijsdammen werden gevormd. IJs dat, als de dooi was ingetreden, niet kon worden afgevoerd vanwege de ondiepten en zandplaten in de rivieren.

Na de pauze werd het ontstaan van het Zederikkanaal en in het verlengde hiervan het Merwedekanaal aan de orde gesteld. Dit alles onderbouwd met de nodige foto’s en andere illustraties. Ook werd gesteld dat de betekenis van het Merwedekanaal minder belangrijk werd. Dit door het graven van het Amsterdam-Rijnkanaal. Genoemd kanaal werd de belangrijkste Noord-Zuid verbinding van Amsterdam met de grote rivieren. Ook andere vormen van transport kwamen op, zoals het vrachtverkeer. Dit laatste werd ondersteund met foto’s van vrachtauto’s uit Sluis van de familie Van der Ham.
Wij kunnen terugzien op een zeer geslaagde lezing. Eens te meer blijkt dat regionale historische onderwerpen veel aandacht onder de leden opwekt.
Snel naar
U bevindt zich hier: