Excursie naar Brielle. Zaterdag 16 september 2023

Geplaatst op 16-09-2023  -  Categorie: Verslagen excursies en lezingen

De werkgroep Activiteiten van de Historische Vereniging ‘Het Land van Brederode’ had voor de najaarsexcursie gekozen voor het stadje Brielle. Het plaatsje is gelegen op het eiland Voorne-Putten en kent een rijke historie.

Wie kent niet het gezegde: ‘Op 1 april verloor Alva zijn bril.’ Met ‘bril’ wordt ‘Den Briel’ bedoeld. Op 1 april 1572 veroverden de Watergeuzen Den Briel. Zo werd dit de eerste bevrijde stad in de Nederlanden en begon de opstand pas goed.

Maar Brielle heeft nog meer te bieden. Grote zeehelden uit de Gouden Eeuw zijn hier geboren: Maarten Harpertzoon Tromp, zijn zoon Cornelis Tromp en Witte de With.

Maarten Tromp en Witte de With wisten in 1639 de Spaanse Armada bij Duins te verslaan. Mede door deze overwinning kon in 1648 de Vrede van Munster worden bewerkstelligd, waarbij Spanje de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden als zelfstandige staat erkende.

Genoeg redenen om naar Brielle te gaan en dit stadje nader te verkennen.

We vertrokken om 09.00 uur vanaf het parkeerterrein van Sportcentrum Helsdingen met de bus van de firma Pouw uit Vianen.

Na een goed uur kwamen we in Brielle aan. Eerst gingen we naar restaurant de Brielsche Aap, waar we genoten van koffie, thee en gebak.

de-breilae-aap-1-min

Daar werden we opgehaald voor een stadswandeling. De groep werd verdeeld over de drie gidsen: Clasine, Rina en Ad. Onder hun deskundige leiding kregen we veel te zien. Eerst liepen we door een gedeelte van de stad met zijn oude straten, historische huizen en gebouwen welke alle een geschiedenis hebben. Prachtige gerestaureerde panden waarbij de gidsen veel historische informatie wisten te vertellen.

met-ad-min

Een bijzondere bezienswaardigheid was de Sint-Catharijnekerk.

exterier-kerk-min

In genoemde kerk trouwde in 1575 Willem van Oranje met zijn derde vrouw Charlotte van Bourbon.

Volgens de overlevering stond Mary Stuart in oktober 1688 haar man stadhouder Willem III uit te zwaaien die met zijn vloot vanuit Hellevoetsluis naar Engeland voer. Dit met het doel zijn schoonvader koning Jacobus II van de troon te stoten en zichzelf en zijn vrouw Mary te laten kronen tot koning en koningin van Engeland.
Daarna vervolgden we onze wandeling over de Brielse wallen welke nagenoeg nog geheel in tact zijn.
Na deze stadswandeling kwamen wij weer in restaurant De Brielsche Aap alwaar wij genoten van een welverdiende, heerlijke lunch.

Na de lunch was men vrij om de middag naar eigen goeddunken te besteden. Men kon het Historisch Museum Den Briel bezoeken. Daar was een goede en overzichtelijke tentoonstelling over de 80-jarige oorlog te bezichtigen. Ook was er een tentoonstelling over de zeehelden Maarten Tromp en Witte de With.
Een bezoek aan de Sint-Catharijnekerk was in trek en de beklimming van de Brielse Dom was een flinke uitdaging.
En wilde men zich ontspannen, dan kon men een terrasje nemen en genieten van de muziek op het marktplein.
Om kwart voor vijf stapten we weer in de bus om de terugreis naar Vianen te aanvaarden. Rond zes uur waren we weer terug op de parkeerplaats van Cultureel Centrum Helsdingen.
Geholpen door het mooie weer en een vrolijke, humoristische chauffeur kunnen we terugblikken op een mooie excursie. Een excursie waarin we veel te weten zijn gekomen over het mooie historische stadje Brielle